laatste dag Dolidi - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van geluksvogel - WaarBenJij.nu laatste dag Dolidi - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van geluksvogel - WaarBenJij.nu

laatste dag Dolidi

Door: Wil

15 September 2013 | Nederland, Boxtel

11-9
vandaag gaan we met Herson naar Tentena. We bezoeken de verschillende scholen waar "zijn kinderen" op zitten. Dit was echt heel erg leuk. In de ene klas hebben de kinderen een proclamatie opgedreund over de staat Indonesië, in een andere klas met wat oudere kinderen een Engels gesproken voordracht over hoe een kind verward raakt bij een echtscheiding. We hebben kinderen geïnterviewd, kinderen hebben ons vragen gesteld. Educatie is echt belangrijk, niet alleen voor de kinderen van opvanghuis Dolidi!
Ondertussen is er een waar familiegevoel ontstaan tussen Herson en Joice en ons. We spreken veel met Herson over de problemen die een opvanghuis met zich meebrengt en beloven hem dat we zullen proberen om in Nederland geld op te halen om de drie oudste kinderen te helpen hun studie te voltooien. We hebben al plannen maar daar horen jullie nog van.
We hebben hier een prachtige tijd gehad, veel geleerd en genoten van de gastvrijheid van hele bijzondere mensen.

12-9 we vertrekken om 6 uur na een emotioneel afscheid. Alle kinderen zitten in de vrachtwagen om naar school te gaan en zwaaien ons tot het laatst uit.
Wij gaan naar het vliegveld van Palu, vliegen naar Makassar en dan naar Manado, noord Sulawesi waar ons weer een nieuw avontuur wacht.
Jan staat ons op te wachten, hij is de eigenaar van Gasthouse The 4 Fisch, en brengt ons naar een aller aardigst kleinschalig ressort. 8 Kamers waarvan wij de mooiste krijgen, een woonkamer, slaapkamer, badkamer en een groot terras.
Tot onze grote verrassing komen we hier Jitze en Annelies weer tegen. Zij hadden een hotel in Manadostad geboekt maar vonden het daar na 2 dagen wel erg druk en lawaaierig. De whiskyfles komt weer te voorschijn en we hebben het weer hartstikke gezellig.
13-9
vandaag gaan we snorkelen, het is weer geweldig, Mooi koraal en prachtige vissen. Wat is het toch heerlijk stil onder water. We hebben een klein filmpje gemaakt met de onderwatercamera. Tijdens de lunch aan boord zagen we ook nog dolfijnen, het was echt een geweldige dag.
14-9
vandaag gaan we met Jan een toer maken in de omgeving van Manado. Ook hier is het weer hartstikke mooi maar wel anders. Je ziet hier heel veel kokospalmen, bananenbomen en kruidnagelbomen. Deze streek staat ook bekend om zijn prachtige groentenvelden. Tegen de heuvels zie je keurig nette velden met witte kool, bloemkool, prei, wortel, ui, eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een goede tap tjoi.
We hebben weer eens mazzel. onderweg moeten we stoppen voor een bruiloftstoet. We worden uitgenodigd, maken foto's en film en verbazen ons over de enorme hoeveelheden eten die men aan het maken is.
Jan moet nodig tanken, we hebben al verschillende tankstations gezien maar overal is de diesel uitverkocht, uiteindelijk heeft hij 5 liter kunnen kopen bij een flessenbrandstof verkoper. Dit kunnen wij ons toch niet voorstellen in Nederland.
15-9
vandaag, zondag hebben we een rustdag. Lekker lui op het zonnebed boekje lezen, beetje zwemmen, wandelingetje maken en dan vooral veel kletsen met de lokale bevolking. Sommige kennen een paar woordjes Engels en wij inmiddels een paar woordjes Indonesisch.
The 4 fish heeft een eigen kok, ik mag wel zeggen een hele goede kok. We eten samen met de eigenaren Jan en Ineke en de overige gasten (als die er zijn). Allemaal heel gezellig en relaxt.
Ik ben weer bij, vanaf morgen weer iedere dag een kort verslagje.

• 15 September 2013 - 18:57

LiaenJack:

Mooie en avontuurlijke verslagen. Geniet van de mooie tijd in het prachtige Indonesie. Zo te lezen houden jullie dat best vol daar. Bij ons is de herfst al ingetreden dus blijf zo lang mogelijk daar. Groetjes, LiaenJack

• 15 September 2013 - 19:28

Jos En Mary:

Ha geluksvogels,

Dat klinkt allemaal mooi.
    Was het snorkelen te vergelijken met de vissen en het koraal in Lombok?

Hier wordt het begin van de week 13 á 14 graden dus al weer herfst. Aan het einde van de week wordt het wisselvallige weer vervangen door wat stabieler en warmer weer (eerst zien en dan geloven).
    Maar als het waar is gaan we nog een week naar zuid-limburg met de caravan. Fijn fietsen en wandelen maar ze moeten wel droog weer aangeven, we wachten af.

Nog een goed vervolg van jullie avontuurlijke reis.

Jos en Mary

• 16 September 2013 - 08:25

Bart , Leanne & Romy:

Nou nou nou jullie maken het allemaal wel me daar hoor.helemaal geweldig om jullie te kunnen volgen hoor.het klinkt allemaal zooooo mooi n avontuurlijk!! Kusss van ins allrmaal

• 16 September 2013 - 08:27

Monique Verzijden:

Wat een fantastische reis.
    Toch heel wat anders dan een stadswandeling in Den Bosch.
    Geniet er nog van!

• 16 September 2013 - 14:18

Linda:

Klinkt zo goed allemaal. Wat mooi om te lezen dat jullie een plan bedacht hebben om geld in te zamelen. Count me in, ik doe mee, wat het ook is!
    Hier is alles goed. Zoals al meerdere mensen aangeven; de herfst lijkt nu echt begonnen....Veel regen en lage temperaturen.
    Afgelopen zaterdag zijn Inge, Bart, Romy en ik bij oma op bezoek geweest. Was heel gezellig en ze was ook blij om te horen dat alles goed met jullie gaat. Jullie krijgen de groetjes.
    Nou lieverds, geniet, geniet, GENIET!!!!
    Dikke kus van Linda