Manado en omgeving - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van geluksvogel - WaarBenJij.nu Manado en omgeving - Reisverslag uit Boxtel, Nederland van geluksvogel - WaarBenJij.nu

Manado en omgeving

Door: Wil

16 September 2013 | Nederland, Boxtel

16-9
vandaag staat de watervaltoer op het programma. Jan, de eigenaar van the 4 fish, is onze gids en driver en dat doet hij heel erg goed.
We gaan eerst naar de Kali waterval.
We hebben in ons leven al veel watervallen gezien, deze valt in de categorie mooi, maar niet spectaculair. De omgeving is wel erg mooi.
we maken een mooie toer door kleine dorpjes, langs rijstvelden, palm- en papajaboomgaarden. we eten vis in een restaurant gelegen aan een groot meer. De wegen zijn redelijk, het weer is prima en onderweg vertelt Jan ons alles over zijn geliefde Noord Sulawesi.
In Sawangan gaan we weer uit de auto om een kerkhof te bezoeken, ja het gaat weer over de dood.
In Sawangan staan de best bewaarde waruga in een parkje bij elkaar.
Een waruga is een bijna 2 meter hoge kubus-vormige stenen sacrofaag. Deze werd eerst gevuld met ongepelde rijst waarop een keramisch bord werd geplaatst.
Het lijk werd in foetushouding op het bord geplaatst. Afhankelijk van de belangrijkheid bevatte het graf sieraden, gebruiksvoorwerpen en geld.
Als dak een gebeeldhouwde steen die de kubus afsloot. In 1928 verboden de Nederlanders het bovengronds begraven omdat dit ziekten als de pest veroorzaakte. Op een van de graven staat 26 juli 1847, mooi dat zo iets toch bewaard gebleven is.
In noord Sulawesi heeft zich ook een grote groep Chinezen gevestigd. wij hebben vanmiddag een Chinese tempel bezocht, grappig, je stapt zo een andere cultuur in.
Op de terugweg moesten we dwars door Manado, wat een chaos!
Er is hier maar 1 regel, wie het brutaalst is gaat voor. De straten zien blauw van de kleine vervoersbusjes die gewoon midden op de weg stoppen als er iemand in of uit moet. Jan heeft ons keurig netjes door deze drukke straten naar het o zo rustige geusthouse The 4 fish terug gebracht.
morgen gaan we snorkelen, we hebben er zin in.
heel veel groetjes van de geluksvogels

• 16 September 2013 - 19:35

Jos En Mary:

Veel plezier morgen met het snorkelen... en niet onder water praten!!!!!

• 16 September 2013 - 22:02

Ger En Marian.:

Hi Geluksvogels,
    Het is bijna niet te bevatten wat jullie allemaal meemaken, het lijkt wel een spannend boek.
    Hoe meer we lezen hoe nieuwsgieriger we worden naar de beelden.
    Een fijn vervolg van jullie vakantie vol verassingen.
    Groetjes, Ger en Marian.

• 17 September 2013 - 09:11

Bert En Tanja:

Genieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Komen jullie nog wel terug?

groet Bert en Tanja