markt in Mengwy en het westen - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van geluksvogel - WaarBenJij.nu markt in Mengwy en het westen - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van geluksvogel - WaarBenJij.nu

markt in Mengwy en het westen

Door: Wil

27 Juni 2011 | Indonesië, Mengwi

26-6
Ingrid, hartelijk gefeliciteerd en nog vele jaren in goede gezondheid toegewenst van de geluksvogels.
Vanmorgen zijn we met Putu naar de markt in Mengwy geweest. Putu heeft ons verteld dat dit een heel bijzondere markt is die bezocht wordt door mensen van heel Bali en zelfs uit Java. Dit omdat hier echt alles te koop is. Wij hebben inmiddels al heel wat markten bezocht maar we lieten ons toch overhalen.
Nou............dit was echt bijzonder.
Behalve de gebruikelijke kleding, medicijnen, kruiden, groenten en fruit worden hier ook dieren verkocht. Koeien, ganzen, vogels, jonge hondjes, kuikentjes (in allerlei kleuren) en vechthanen.(Hanengevechten zijn in Indonesië officieel verboden maar wordt oogluikend toegestaan. De hanen krijgen scherpe mesjes aan hun poten en worden behoorlijk opgefokt .er wordt gegokt welke haan zal winnen) Voordat iemand besluit een vechthaan te kopen moet er natuurlijk gekeken worden of de haan agressief genoeg is. Ik weet nu waar het woord kemphanen van komt, de veren vlogen in het rond. Als de haan gekocht wordt moet er eerst over de prijs onderhandeld worden want vechthanen zijn erg duur. Als de koop gesloten is wordt de haan in een speciaal tasje gedaan gevlochten van bamboebladen, het lijkt op een handtasje waarvan een uiteinde open is, daar steekt de staart uit, de kop zit in het tasje. Tasje wordt aan het stuur van de brommer gehangen en de trotse bezitter gaat naar huis waar hij het dier zal vertroetelen zoals wij dat met een hond of poes doen.
Helaas is er op zo'n markt ook veel dierenleed. Partij voor de dieren hebben ze hier nog nooit van gehoord.
Onvoorstelbaar hoe de gekochte dieren naar huis vervoerd worden. Ik heb een aantal foto's gemaakt die ik later toe zal voegen.
We hebben onze ogen uitgekeken.

De tocht langs de westkust viel een beetje tegen, het eerste stuk is erg druk omdat dit de doorgaande weg naar Java is.
Toen het wat rustiger werd en de omgeving mooier werd begon het te regenen...jazeker, het begon te regenen. Ik heb nog wel foto's kunnen maken van een bijzondere speling van de natuur. In de bergen staat een hele oude boom die steeds dikker werd. de weg moest er voor omgelegd worden. Uiteindelijk groeide de boom zo raar dat er een gat ontstond in de stam, dit gat werd steeds groter, ik denk dat men de natuur een beetje geholpen heeft want nu is dat gat zo groot dat de weg door de boom loopt, je rijdt dus met de auto door deze boom. Ook hier volgen foto's van.
De rit door de bergen was geweldig, helaas hebben we best veel regen gehad en zag het erg grijs maar goed in de auto zit je lekker droog en voordeel is dat het niet koud wordt.
Het is de hele avond en nacht blijven regenen.

27-6
Ook nu regent het van tijd tot tijd, tropische buien die er voor zorgen dat het zwembad bijna overstroomt.
Voor vandaag hebben we geen programma dus het is niet zo erg.
Vanavond gaan we eten bij de ouders van Linda. Bij ons zou je een bloemetje meenemen voor de gastvrouw maar op aanraden van Linda hebben we kop en schotels gekocht. Deden wij dat vroeger ook niet?

Tot zover onze verhalen uit Indonesië, we hebben een fantastische tijd gehad, eerst samen met Jos en Mary en nu samen. We hebben genoten van de luxe villa's en de gastvrijheid van de Indonesische bevolking, hun openheid, humor en eenvoud.
we hopen dit nog een tijdje vast te kunnen houden.

Terug in Nederland zal ik de foto's toevoegen.
Bedankt voor alle reacties en tot ziens.

• 27 Juni 2011 - 14:52

Ingrid En Henny,:

Dag geluksvogels. Ten eerste bedankt voor jullie felicitatie en ik zag vandaag dat jullie ook nog op mijn gsm(27-06)mij hebben gefeliciteerd. Het is gisteren gezellig geweest. Het weer was goed hier zo,n 23 graden. Vandaag 30 graden dus is het puffen hier. Mary en Jos zagen er allebei goed uit dus de vakantie heeft hun goed gedaan en ook van hen hebben wij verhalen over de belevenissen die ze samen met jullie hebben gehad gehoord. Wij houden ons op de hoogte van jullie verdere vakantie en dat dit voor jullie genieten is,is wel duidelijk. O,ja a.s. Donderdag krijgen wij weer kijkers voor ons appartement dus weer spannend!!!
    Groetjes Henny en Ingrid.

• 27 Juni 2011 - 18:49

Jos En Mary:

Hallo Harrie en Wil,

Jullie sluiten af waar wij mee begonnen zijn en dat is regen. Maar net wat je zegt, de temperatuur blijft aangenaam.

Wij wensen jullie een goede thuisreis en we zien elkaar weer woensdag in Holland.

Groetjes
    Jos en Mary