Sasakdorpen - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van geluksvogel - WaarBenJij.nu Sasakdorpen - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van geluksvogel - WaarBenJij.nu

Sasakdorpen

Door: Wil

13 Juni 2011 | Indonesië, Mataram

13-6
Daar ben ik weer. allereerst hartelijk dank voor jullie reacties en Bart, wij missen jullie ook, fijn dat je even gereageerd hebt. Dikke kus voor jou en Romy!
Gonnie, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, we nemen er een cola-arak op.
Vandaag zijn wij een hele dag met Amin op pad geweest. Eerst zijn we naar het reisburo gegaan om onze terugreis naar Bali te regelen, gaat allemaal heel gemakkelijk, voor 50 euro hebben twee vliegtickets voor a.s. zaterdag. Jos en Mary gaan met het zelfde vliegtuig terug.
Erg leuk was de markt van Ampanan. Veel mensen brengen daar hun zelf verbouwde groenten, gevangen vis, of verse eitjes aan de man. De meeste boeren komen met hun paard en wagen naar de markt.
Vervolgens zijn we naar twee Sasakdorpen gegaan. Het Sasakvolk heeft een eigen bouwstijl. De huizen zijn gemaakt van bamboe met een rieten dak dat tot bijna aan de grond reikt. Ze staan op een ondergrond van modder en gedroogde mest en hebben in plaats van ramen een aantal bamboestokjes naast elkaar. De Sasaks staan bekend om hun prachtige weeftechniek (IKAT), in deze dorpen zijn nog veel oudere vrouwen die de techniek doorgeven aan de jongere generatie. Omdat dit erg arbeidsintensief is zijn de doeken helaas erg duur geworden.
In het tweede dorp werd nog op traditionele manier naar goud gezocht. we hebben een hele tijd staan kijken maar helaas....
Ook op Lombok zijn veel creatieve beroepen. Wij zijn bij pottenbakkers geweest die prachtige vazen met de hand maken en beschilderen, er wordt veel hout bewerkt voor meubels en deurpanelen, sieraden maken, weven, zilver bewerken enz.
Onze trip ging tot aan Kuta, badplaats aan de zuidkust. Prachtige stranden en een enkel hotel.
Zowel op Bali als op Lombok zijn er weinig toeristen. Iedereen zegt dat het in juli en augustus beter is maar ik betwijfel of dit ook voor Lombok is. Toerisme op dit eiland is in opkomst maar het gaat heel langzaam. In 2013 moet het internationale vliegveld klaar zijn, misschien dat het dan beter wordt.
We hebben vandaag weer geweldig gegeten. De vrouw van de manager is een uitstekende kok en de menukaart is zeer uitgebreid.
Nog even over het weer, wij hebben nog geen regen gehad en het is hier iedere dag tussen de 25 en 30 graden met een heerlijk windje. Je kan buiten zitten tot je naar bed gaat, heerlijk....
Morgen gaan we varen en snorkelen, ben benieuwd hoe dat is.

• 15 Juni 2011 - 13:25

Henry En Inge:

He waar blijven die snorkel verhalen :) ?
    Weten jullie al wat je vanaf zaterdag gaat ondernemen?

Ben bij oma geweest maandag (Pinksteren), ze was erg enthousiast over deze site!

Groetjes Henry en Inge